Sabtu, 19 Mac 2011

menulis atas cahaya & parallel programming

salam.hehe..musti ada yang tertanya2 apa kaitan antara dua perkara kat atas?sebenarnya time aku dok2 sibuk mentelaah pasal parallel programming, terpikir kejap pasal satu perkataan, “menulis atas cahaya”. apa maksudnya?owh senang je. aku cuma terpikir zaman sekarang ni. dengan teknologi IT yang makin canggih ni, pernah tak korang terbayang yang perkara satu masa dulu yang kita anggap mustahil sebenarnya sekarang ni benda biasa je sebenarnya.

Yaaa…menulis atas cahaya. macam apa aku buat sekarang, menulis nukilan hati dan minda aku di atas sekeping lapisan cecair kristal (LCD gitu) menggunakan papan kekunci. Tu la maksudnya..hehehe. waahh…kalau dulu kita rasa pelik, ada ke org bleh menulis atas cahaya?? sekarang x de pelik dah..i phone ke, i pad ke, or phones yang ada touch screen pun terlibat sama. siap ade pensel lagi utk user menulis di atasnya.

aku pi kelas, aku dok tgk pak arab guna i pad. bawak i pad tu seketul je ke kelas, pastu bukak notes kat dalam tu, n then blaja! x payah print power point notes utk dibawa ke kelas. canggih sungguh dunia sekarang kan. setuju x kalau aku kata dunia sekarang dah mcm zaman2 mak ayah kita dulu?atau zaman2 datuk2 kita?? diorang bawak papan batu dengan sebatang pensel ke sekolah. bila nak buat nota, tulis je atas batu tu. pastu hafal n padam kalau nak guna balik. jadi, zaman dulu dan sekarang sama je, cuma dulu guna batu, sekarang guna i pad.hehe.

aku cuma rasa kagum je ngan teknologi skrg, sampaikan i pad tu bleh berfungsi mcm tu skali kan, utk bawak ke kelas dan tgk notes.

parallel programming??? apa tuh? hehe. maksudnya pengaturcaraan program komputer dengan mengambil kira masa utk program tu run. makin cepat masa utk program tu run, makin power la program tuh. so, kita kena implement parallel dalam masa kita tulis program (writing programs) supaya bleh capai matlamat tu. aku blaja guna c programming (bahasa pengaturcaraan paling tua kat dunia..tua la sangat) n cuma tambah perpustakaan (libraries…hehehe) parallel ke dalam IDE (integrated development environment) untuk buat parallel programming.

kita bleh buat parallel programming sama ada menggunakan MPI (Message Passing Interface), POSIX threads (pthread), atau OpenMP. jadi, sape2 yang dok komplen software korang install tu lembab ke ape, maka blaja la benda ni supaya komplen anda terjawab.hehe..

selamat mencuba!

Tiada ulasan:

Catat Ulasan